Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

06.08.2012 20:44

 

 
Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách nabízejících přestavby aut na plynový pohon. LPG, zdá se, znovu začínají zlaté časy.
 

Jindřich Hradecký, rubrika: Jak na to, 08.02.2012, 23 komentářů

 

Tisknout

 

 

 

 

 

Přestavba za dvacet třicet tisíc, spotřeba jen o malinko vyšší než u benzinu, zato palivo za polovic. Suma sumárum návratnost za rok provozu. Vítejte ve světě LPG!

Klasická paliva zdražují raketově, LPG jako šnek

Stačí se podívat na stojany čerpacích stanic a trkne to každého: u zeleného benzinu svítí šestatřicet korun, u modrého dieselu ještě víc – zato žlutá cedulka LPG má vedle sebe sumu 17 Kč. Dá se říci, že jde v letech zdražování o slušný ostrůvek jistoty. Před pěti lety, kdy stála nafta kolem 28 korun, tankovali plynaři své LPG za 14,50 Kč. Dnes, když diesel vyskočil bezmála o deset korun výš, je LPG dražší jen o dvě tři koruny než před pětiletkou.

Nemusíme dlouho počítat, abychom zjistili, že investice do přestavby na plynové auto se vrátí mnohem rychleji než uvažování o úspornějším dieselu, jak jsme si ukázali v článku Auta na naftu pomalu končí, a nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Přitom se dá říct, že ježdění na LPG čili zkapalněný propan-butan má v tuzemsku solidní tradici. První systémy se objevovaly už před revolucí a oficiálně se smělo v Československu jezdit na LPG od roku 1991.

Kdo by si nevybavil houfy škodovek s ještě jednou dírkou v karoserii, kterými i movitější majitelé lepších aut dojížděli alespoň do práce. LPG vlastně prodloužilo život těchto polovraků. Nebýt levného plynového provozu, bylo po nich mnohem dřív.

Rovnou z továrny: + 30 000 Kč

Dnes, kdy Svaz dovozců automobilů uvádí ročně pouhou stovku nových aut registrovaných s LPG pohonem, pravděpodobně přicházejí zlaté časy pro výrazný skok vpřed. Stačí se podívat na ceník nejprodávanějšího auta v Česku. Škoda Octavia s motorem 1.6 MPI o výkonu 75 kW přestavěná na LPG přímo v továrně stojí 364 900 korun – o třicet tisíc korun víc než stejný vůz bez přestavby.

Podle zlaté poučky plynařů, že pro návratnost LPG varianty je nutné najet zhruba tolik kilometrů, kolik za přestavbu připlatíte, máte peníze zpět za 30 000 kilometrů. Což je u průměrného provozu auta typu Octavie klidně jediný rok.

Příklad aut na LPG přímo od automobilek

 

Cena (Kč)

 

Cena (Kč)

Připlatíte (Kč)

Fiat Doblo 1.4

289 900

Fiat Doblo 1.4 LPG

317 500

27 600

Seat Ibiza 1.4

251 900

Seat Ibiza 1.6 LPG

289 900

38 000

Škoda Octavia 1.6

334 900

Škoda Octavia 1.6 LPG

364 900

30 000

 

Nebo zajet do dílny?

Ceny přestaveb na LPG

Druh přestavby

Cena od

Vozidla s karburátorem

11 900 Kč

Monovstřikování

14 900 Kč

Vícebodové vstřikování

16 900 Kč

Sekvenční vstřikování tříválec

23 000 Kč

Sekvenční vstřikování čtyřválec

23 500 Kč

Sekvenční vstřikování šestiválec

26 000 Kč

Sekvenční vstřikování osmiválec

29 500 Kč

Cena přestavby zahrnuje kompletní profesionální přestavbu vozidla na LPG včetně DPH, zápis do TP a centrální evidence vozidel, první kontrolu po 1 500 km a doseřízení LPG. Zdroj: Lpg-auto.cz

Přestavby škodovek

Škoda Felicia 1.3 MPI

15 500 Kč

Škoda Fabia I 1.4

17 490 Kč

Škoda Fabia II 1.4

20 500 Kč

Škoda Octavia 1.4, 1.6, 1.8, 2.0

24 990 Kč

Zdroj: Autanaplyn.cz

Aut na LPG je v Česku samozřejmě mnohem víc, než ukazuje přírůstek těch nových. Většina lidí si totiž nechá přestavět vůz až dodatečně, jak dokazuje statistika zhruba 150 000 přestavěných aut na LPG, brázdících dnes české silnice. Ceny za přestavbu v dílnách začínají už nad 10 000 Kč, jde ale o jednoduché systémy. Za rozumné sekvenční vstřikování počítejte s částkami nad 20 000 korun.

Mýty kolem plynu

O plynu v autech dodnes panuje spousta mýtů. Mnozí ho nechtějí ani vidět. Je nebezpečný, říkají.„Je tomu ale právě naopak. Obecně vzato propan-butan je výbušný při smíšení se vzduchem, ale v případě požáru auta nebo dopravní nehody s deformací nádrže je plyn upouštěn bezpečnostním ventilem a pojistkou mimo prostor vozidla a nádrž s plynem nevybuchuje, nýbrž vyhořívá, a to ve vlnách a bezpečně mimo vozidlo. Vybouchnout tedy mohou pouze benzinové nádrže,“ tvrdí na svých oficiálních stránkách například Fiat – jedna ze značek, která běžně nabízí na plynový pohon (LPG, ale také principiálně i cenově jiný zkapalněný CNG) řadu modelů.

Používá pro ně zmíněnou technologii sekvenčního vstřikování LPG, kdy jsou tlakové nádrže umístěny místo rezervního kola. To je dnes nejběžnější místo. Podle výsledků nezávislých crashtestů Euro NCAP nebo zkoušek možných požárů ve vozidlech ADAC je umístění tlakové nádrže v prostoru určeném pro rezervní kolo optimální a představuje asi nejbezpečnější řešení.

Proč jezdit na LPG?

Srovnáme-li emise vozidel poháněných benzinem, naftou a LPG, zjistíme, že motory pro LPG neprodukují na rozdíl od benzinových a dieselových tuhé emise jako saze, kouř, prach, oxidy síry ani olovnaté sloučeniny. Obsahují méně oxidu uhelnatého i karcinogenních a jedovatých aromatických uhlovodíků.

Podle Fiatu ušetří provoz s LPG proti benzinovému pohonu na každém kilometru 29 gramů CO2„Bylo prokázáno, že zvýšení podílu LPG na deset procent trhu motorových paliv by znamenalo úsporu 350 milionů tun CO2 ročně. Což by přineslo dvacet miliard eur na nákladech, a ještě navíc by bylo dosaženo zvýšení evropské nezávislosti na dodávkách energie,“ tvrdí Fiat.

Úspora: sto tisíc za pět let

Jak se vyplatí LPG (příklad na Fiatu Doblo 1.4)?

Spotřeba benzinu

7,20 l/100 km

Spotřeba LPG

9,14 l/100 km

Návratnost

31 555 km

Simulace pětiletého provozu (30 000 km/rok)

 

Náklady na benzin

Náklady na LPG

Jeden rok

74 520 Kč

48 280 Kč

Pět let

372 600 Kč

241 400 Kč

Úspora za pět let

 

98 598 Kč

Zdroj: FIAT ČR

Hlavní úspora, která bude lidi zajímat, se ale týká jejich peněženky. Když si vezmeme zmiňovanou návratnost do přestavby kolem 30 000 Kč během 30 000 kilometrů ujetými za rok, vychází nám „zisk“ po pěti letech skoro sto tisíc.

Kde jsou problémy?

Cena paliva, která dlouhodobě setrvává na polovině toho, co vydáte za benzin nebo naftu, návratnost klidně jen za rok, v Česku i dost hustá síť plniček, přesto LPG naše silnice dosud neovládlo. Kde je problém?

První nevýhodou je fakt, že zástavba zmenšuje prostor ve voze. Druhou pak třeba to, že auta s LPG mají zákaz parkování v podzemních garážích – i když ten už od loňského podzimu není absolutní. „Pokud provozovatel zajistí odvětrání a namontuje hlásiče plynu, může provoz povolit,“říkají paragrafy. Jenže na druhou stranu ale samozřejmě jde o náklady navíc, takže mnohde cedule zůstaly…  

Asi nejméně příjemnou překážkou je samotné tankování. Jednak LPG na rozdíl od benzinu a nafty nenajdete u každé čerpačky (i když jich je dost). A pak: plnění zabere klidně deset minut a oficiálně by ho měla provádět obsluha. Hrozí totiž, že neproškolená osoba se při tankování může hluboce podchlazeným plynem popálit.

Kdo se ale u prodejce LPG proškolí, může s dokladem čerpat sám.

Menší výkon: vadí?

Ten, kdo nerad servisuje, by měl také zpozornět. Prohlédnout celý systém chce jednou do roka, revize vyjde zhruba na 700 Kč. Po deseti letech pak musíte v LPG autě vyměnit nádrž – tedy tlakovou nádobu –, která má omezenou životnost. Výměna včetně ventilu a schránky přijde po deseti letech asi na osm deset tisíc.

Plyn také sníží výkon – zhruba o deset procent. Na druhou stranu je jemně přiškrcená jízda samozřejmá i při šetření palivem, které pořád autům vládne, ač stojí dvakrát víc – tedy benzinu a nafty.

 

Zdroj: www.penize.cz